XXI wiek wyznacza nowoczesne trendy ułatwiające życie. Jeszcze kilka lat temu sprawy urzędowe, bankowe czy lekarskie były rozwiązywane w tradycyjny sposób, czyli na miejscu - w urzędzie, w banku czy w przychodni bądź w szpitalu. Od czasów pandemii koronawirusa wszystko stało się wręcz zamrożone, niektóre sprawy wstrzymywano, a w niektórych sytuacjach nie było żadnego wyjścia. Od tamtej pory technologia podąża do przodu, czego rezultatem jest między innymi e-recepta, zwolnienie lekarskie online czy aplikacja mobilna mObywatel. Właśnie to ostatnie narzędzie – mObywatel – stanowi wygodne i komfortowe wyjście dla ludzi zabieganych, nie mających czasu ze względu na dzielenie obowiązków zawodowych z prywatnymi, osób chorych, którzy nie mogą wyjść poza dom oraz dla osób starszych. Jednak ta ostatnia grupa odbiorców nie jest zadowolona na rosnący popyt innowacji technologicznych i zazwyczaj nie wybiera tej opcji, co jest zrozumiałe.
E-recepta to elektroniczna wersja tradycyjnej recepty, którą wypisuje lekarz podczas wizyty. Jednak ona różni się od papierowej, ponieważ cechą charakterystyczną e-recepty jest 4-cyfrowy kod. Na wizycie lekarskiej specjalista wystawia elektroniczną receptę, a następnie wręcza kilkucyfrowy szyfr pacjentowi, który potem z on z kolei przekazuje farmaceucie w aptece.
Kod e-recepty można uzyskać na kilka innych sposobów: podczas wizyty telefonicznej, w formie wideo oraz w formie online. Coraz bardziej rozwijają się te alternatywy wizyt lekarskich, ale są odpowiednim wyjściem dla niektórych, którzy dzielą obowiązki zawodowe z osobistymi na pełnym etacie, pracują w trybie zdalnym, a także w trybie stacjonarnym, ponieważ można wykonać jeden telefon, więc nie trzeba brać urlopu na cały dzień. Zdalne formy lekarskie są dobrą opcją również dla osób, których stan chorobowy nie pozwala na przemieszczanie się, a wymagają wizyty kontrolnej. W przypadku pogarszających się objawów, które lekarz musi sam zweryfikować, wtedy ewentualnie warto wybrać się do przychodni.
E-receptę łatwo otrzymać w tych różnych wyjściach. Dwie pierwsze opcje z nich – telemedycyna i wideo-konsultacja – są dostępne zarówno w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), jak i prywatnie, jednak ostatnie opcja – forma online – jest dostępna jedynie za opłatą, składając zamówienie w Internecie.
Krok 1. Umów się na wizytę w poradni.
Krok 2. Przedstaw lekarzowi swoje dolegliwości.
Krok 3. Lekarz wystawia receptę online po badaniu.
Otrzymasz SMS z 4-cyfrowym kodem na podany wcześniej numer telefonu.
Możesz także dostać wydruk informacyjny z kodem w placówce.
Kod będzie również widoczny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
Krok 1. Zgłoś potrzebę konsultacji i umów termin rozmowy.
Krok 2. Lekarz zadzwoni i przeprowadzi wywiad medyczny.
Krok 3. Po analizie stanu zdrowia, lekarz wystawia e-receptę.
Kod e-recepty otrzymasz w SMS-ie – to cztery cyfry, które podasz w aptece razem z numerem PESEL.
Krok 1. Odwiedź stronę internetową wybranej kliniki.
Krok 2. Wypełnij formularz medyczny (wywiad zdrowotny).
Krok 3. Złóż zamówienie na receptę.
Krok 4. Lekarz analizuje Twoje zgłoszenie.
Krok 5. Otrzymujesz kontakt telefoniczny lub wiadomość z decyzją.
Krok 6. Lekarz wystawia receptę i wysyła SMS z kodem.
Kod e-recepty znajdziesz w wiadomości SMS i/lub w zakładce „Recepty” na swoim koncie pacjent.gov.pl (IKP).
E-recepta to elektroniczny dokument, który jest bardziej przystępny dla pacjenta. Pismo lekarza, które niegdyś było trudne do rozczytywania nie stanowi już powtarzającego się problemu – stało się ułatwieniem głównie dla aptekarzy.
Po wejściu w zakładkę „Moje recepty” i wyświetleniu konkretnej elektronicznej wersji recepty pojawia się kilka elementów.
Kod kreskowy to element, który jako pierwszy przyciąga uwagę – to dzięki niemu farmaceuta może zweryfikować e-receptę i wydać odpowiedni lek. Aptekarz może go wymagać wraz z kodem i numerem PESEL albo w sytuacji, jeśli po wpisaniu kodu dostępu lub awarii systemu występuje błąd.
Kod dostępu to 4-cyfowy kod, który uprawnia do obioru leku wystawionego przez lekarza.
Obok, po prawej stronie znajduje się data wystawienia e-recepty. Po jakim czasie e-recepta znika? E-recepta zazwyczaj zachowuje ważność przez 30 dni od dnia jej wystawienia. W niektórych przypadkach lekarz może jednak zdecydować o przedłużeniu tego okresu – przykładowo, może wystawić e-receptę ważną przez 365 dni (czyli rok) lub przez 120 dni, co zależy głównie od rodzaju przepisywanego leku oraz przewidywanej długości terapii.
Należy jednak pamiętać, że nawet w przypadku e-recepty z rocznym terminem ważności, pierwsze opakowanie leku trzeba zrealizować w aptece w ciągu 30 dni od daty wystawienia recepty. Jeśli pacjent nie wykupi pierwszego opakowania w tym czasie, cała recepta traci ważność, niezależnie od dłuższego okresu jej obowiązywania.
E-recepty na antybiotyki mają krótszy termin ważności – wynosi on 7 dni. Ma to na celu zapewnienie szybkiego wdrożenia leczenia, co w przypadku infekcji bakteryjnych jest kluczowe. Natomiast recepty na preparaty immunologiczne, takie jak szczepionki, są ważne przez 120 dni – dłuższy termin ma ułatwić pacjentom logistyczne zaplanowanie wizyty szczepiennej.
W dalszej części e-recepty znajdują się szczegółowe informacje identyfikujące zarówno pacjenta, jak i lekarza wystawiającego dokument. W przypadku pacjenta podane są między innymi imię, nazwisko, numer PESEL. Informacje te są niezbędne, aby przypisać receptę do konkretnej osoby i umożliwić jej realizację wyłącznie przez uprawnionego pacjenta. Z kolei w odniesieniu do lekarza znajdziemy jego imię, nazwisko, specjalizację oraz numer PWZ, czyli Prawo Wykonywania Zawodu. Numer ten jest unikalnym identyfikatorem każdego lekarza i potwierdza jego uprawnienia do wystawiania recept.
W części e-recepty dotyczącej przepisanych leków znajdują się nie tylko nazwy konkretnych preparatów, ale również szczegółowe informacje dotyczące ich dawkowania i stosowania. Wskazana jest między innymi całkowita ilość lub objętość leku, jaką powinien przyjąć pacjent, a także schemat dawkowania – na przykład zapis „1x1” oznacza, że należy zażywać jedną tabletkę raz dziennie.
Dodatkowo, w prawym górnym rogu tej sekcji znajduje się informacja o odpłatności za lek, wyrażona w procentach. Wartość ta (np. 100%, 50%, 30%) wskazuje, jaka część ceny leku podlega refundacji przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). Przykładowo, zapis „100%” może oznaczać, że pacjent pokrywa pełną cenę leku, bez refundacji, lub że lek jest całkowicie refundowany – w zależności od oznaczenia i grupy leków.
Bibliografia